How Can We Help?
Viestintäsuunnitelma
- Viestintäsuunnitelmassa määritellään Mikkelin Pallo-Kissojen sisäisen ja ulkoisen viestinnän periatteet sekä määritellään viestinnän painopisteet kohderyhmittäin
Viestinnän arvot ja strategia
Olemme perinteinen mikkeliläinen jalkapalloseura, joka on perustettu vuonna 1946. Toimintamme ydinarvoja ovat paikallisuus, yhteisöllisyys ja rakkaus jalkapalloon. Seuran kaiken viestinnän tulee tukea näitä arvoja.
Seuran viestinnän tulee olla yhtenäistä ja viestintäsuunnitelman mukaista. Kaikki seuratoiminta, myös viestintä, on yhdistyslain mukaista toimintaa josta vastaa hallitus ja seuran puheenjohtaja.
Kaikessa viestinnässä tulee noudattaa seuran graafista ohjeistusta.
Paikallisuus
Viestinnässä lähdetään aina paikallisuuden kautta. Olemme näkyvä ja kuuluva toimija Mikkelin alueella ja otamme huomioon paikalliset sidosryhmät.
Yhteisöllisyys
Tuomme viestinnässä esiin seuratoimijat, yksittäiset joukkueet, seuran historian sekä yhteisöllemme tärkeät sidosryhmät.
Rakkaus jalkapalloon
Olemme jalkapalloseura. Seuramme kaikkien joukkueiden peli- ja harjoitustapahtumien tulee olla viestinnän keskiössä.
Logo ja värit
Mikkelin Pallo-Kissojen logo on tyylitelty jalkapallo jossa elementtinä on kirjaimet PK ja perustamisvuosi 1946. Seuran värit ovat punainen ja valkoinen. Ohjeet logon käyttöön ja ladattava materiaali löytyy materiaalipankista >> Logo ja graafinen ohjeistus
Seuran nimi
Seuran nimi on Mikkelin Pallo-Kissat. Lyhennettä MiPK voidaan käyttää tilanteissa kun koko nimen käyttö on hankalaa tai mahdotonta. Muita nimiä tai lyhenteitä ei käytetä. Poikkeuksena ainoastaan historiaan viittaavat dokumentit, joissa voidaan käyttää seuran vanhoja nimiä ja lyhenteitä kunhan ajankohta tulee dokumentissa selkeästi esille.
Seuran nimi on kirjoitettava aina samalla tavalla.
Mikkelin Pallo-Kissat tai MiPK ja näiden taivutusmuodot.
Historia
Mikkelin Pallo-Kissat perustettiin Mikkelissä sijaitsevalla Naisvuoritalolla 13. lokakuuta 1946. Seura pelasi aluksi Maakunta- ja Suomensarjoissa ja nousi Mestaruussarjaan vuonna 1961. Ensimmäisenä SM-kautenaan MiPK sijoittui neljänneksi, mutta putosi kahden vuoden kuluttua takaisin Suomensarjaan. Seuran muut SM-kaudet olivat 1971, 1974–1979 ja 1981. Vuonna 1977 MiPK voitti Työväen urheiluliiton mestaruuden.
Vuosina 1955–1970 Mikkelin Pallo-Kissojen lajivalikoimaan kuului myös jääkiekko, joka siirrettiin yhdessä Mikkelin Palloilijoiden jääkiekkojaoksen kanssa vastaperustettuun jääkiekon erikoisseuraan Mikkelin Jukureihin.
1980-luvun alussa MiPK ajautui taloudellisiin vaikeuksiin ja sen viimeiseksi sarjakaudeksi jäi 1983, jolloin seura pelasi II divisioonassa. MiPK:n toiminnan jatkajaksi perustettiin vuonna 1984 Mikkelin Kissat. Seuraa ei kuitenkaan milloinkaan asetettu konkurssiin ja vuonna 1997 Suomen Palloliitto hyväksyi Mikkelin Pallo-Kissat jälleen jäsenekseen. Vuonna 2001 seura pelasi yhden kauden maan kuudenneksi korkeimmalla sarjatasolla Vitosessa. Toimintaa on 1990- ja 2000-luvuilla ollut myös ikämiehissä sekä piirikunnallisella tasolla futsalissa. Mikkelin Kissojen edustusjoukkue on käyttänyt vuodesta 2016 nimeä MiPK. MiKi alkoi käyttää kyseistä nimeä MiPKin 70-vuotisjuhlien kunniaksi.
Viestinnän tavoitteet
Seuran viestinnän tulee tukea seuran strategiavalintoja >>.
- Arvostettu rooli Etelä-Savossa
- Osaava seurajohto
- Käyttäjäystävälliset digitaaliset palvelut
- Analytiikka ja tutkimustieto päätöksenteon tukena
- Kissaperhettä vahvistava viestintä
- Kissaperheen erilaisten ja eri-ikäisten toimijoiden välinen yhteistyö
- Seurayhteistyö
- Sidosryhmäyhteistyö ja vaikuttaminen
- Seuratoimijoiden rekrytoinnit
- Kasvava pelaajamäärä ja mukana pitäminen
- Laadukas pelaajakehitys ja valmennuslinja
- Valmentajien koulutus ja osaaminen
- Kilpailutoiminnan järjestäminen
Viestinnän vastuut ja resurssit
Seuran viestinnästä vastaa seuran hallitus tai hallituksen määräämä henkilö(t). Yksittäisille toimijoille voidaan myöntää eri kanaviin ylläpito ja käyttöoikeuksia.
Esimerkki: juniorijoukkueen toimijalle voidaan myöntää oikeudet lisätä oman joukkueensa päivityksiä seuran verkkosivuille ja sosiaalisen median kanaviin.
Viestinnän kanavat
Seuran viestinnän peruskanavat ovat www-sivut, sähköposti, sosiaalisen median kanavat ja seuratapaamiset.
Seuran joukkueilla ei ole omia sosiaalisen median kanavia.
Sisäinen viestintä
Seuran toimihenkilöt käyttävät mipk.fi tunnuksilla Microsoft 365 järjestelmää. WhatsApp ketjuja ei käytetä seuran sisäisistä asioista tiedottamiseen.
Sisäisen viestinnän kanavat
- MyClub-sovellus
- Sähköposti
- Toimintakäsikirja
- Jäsenkirjeet
- Seuratapaamiset
- Seurakyselyt
Seuran eri tilaisuuksissa ja tapaamisissa tarjotaan henkilökohtainen mahdollisuus yhteydenpitoon seuran ja sen joukkueiden kesken. Eri toimihenkilöille järjestetään erilaisia tapaamisia, esimerkiksi hallituksen, joukkueenjohtajien ja valmentajien tapaamisia.
Kaikista seuran sisäisistä tapaamisista tehdään muistio joka talletetaan Office 365 järjestelmään (TEAMS – ONEDRIVE\Mikkelin Kissat R.y\Johtoryhmä – Hallitus ja toimihenkilöt – Hallitus ja toimihenkilöt\2 Tilaisuudet – muistiot – esitykset) Muistion nimessä päivämäärä ja aihe.
Muistioon kirjataan
- Tapaamisen aihe:
- Aika:
- Paikka:
- Paikallaolijat:
- Muistion kirjoittaja:
- Mitä tapaamisessa sovitaan:
- Konkreettiset toimenpiteet:
- Toimenpiteiden aikataulu:
Ulkoinen viestintä
- Verkkosivut mikkelinpallokissat.fi
- Facebook facebook.com/mikkelinpallokissat
- Instagram instagram.com/mikkelinpallokissat
- LinkedIn linkedin.com/company/mikkelinpallokissat
- Sähköpostilla lähetettävät mediatiedotteet
- Printtijulkaisut (esim. kausijulkaisu, Mikkeli -turnaus)
Sosiaalisen median aihetunnisteet ja merkinnät
Sosiaalisen median kaikissa julkaisuissa käytetään aihetunnisteita:
#kaikkienkissat #mikkeli #jalkapalloperhe #liikkuvamikkeli
Muita aihetunnisteita ja merkintöjä voi käyttää julkaisun aiheen mukaan, esim:
#kakkonen #saimaastadiumi @saimaastadiumi
Kriisiviestintä
Kriisitilanteissa kaikesta viestinnästä vastaa seuran puheenjohtaja yhdessä seuran muusta viestinnästä vastaavan henkilön kanssa. Kriisitilanteen asteen määrittelee seuran puheenjohtaja yhdessä hallituksen kanssa.
Kriisitilanne voi olla esimerkiksi:
- vakava, ihmishenkeä uhkaava loukkaantuminen tai sairastapaus
- kuolemantapaus
- alaikäiseen kohdistunut väkivallanteko
- joukkueeseen tai yksittäiseen pelaajaan kohdistunut uhka
Kriistilanteita pyritään välttämään noudattamalla seuran turvallisuusohjetta >>.
Kriisitilanteen kohdatessa joukkueen edustajien on tiedotettava asiasta seuran johtoa ja ohjattava yhteydenotot seurajohtoon. Joukkueiden ei tule itse kommentoida asiaa kriisitilanteissa.
Seurajohto tiedottaa kriisitilanteesta mahdollisimman pian tapahtuneen jälkeen.
Kriistilanteen tiedotteessa kerrotaan
- mitä on tapahtunut
- milloin asiasta tiedotetaan lisää
- mistä saa mahdollisia lisätietoja
- tiedote julkaistaan yhtäaikaisesti seuran verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa
- kriisitilanteesta riippuen, tiedote välitetään myös paikallisille medioille (Länsi-Savo, Yle Mikkeli
Mikäli asiasta järjestetään erillinen tiedotustilaisuus, tilaisuuteen mennessä selvitetään kaikki informoitavat tahot, esim. viranomaistahot.
Viestinnän pääkanavat kohderyhmittäin
Pelaajat
MyClub
Jäsenet
Jäsenkirjeet, sähköposti
Vanhemmat
Myclub, sähköposti
Kannattajat
Verkkosivut ja sosiaalinen media
Yhteistyökumppanit
Verkkosivut ja sosiaalinen media
Muut sidosryhmät
Sidosryhmät: Suomen Palloliitto, Palloliiton Itäinen alue sekä Mikkelin kaupunki.
Kanavat: Sähköposti, tapaamiset, verkkosivut ja sosiaalinen media
Media
Mediat: paikalliset mediat Länsi-Savo, Yle Mikkeli, alueen mediat, valtakunnalliset mediat
Kanavat: Sähköposti, tapaamiset, verkkosivut ja sosiaalinen media
Seuran toimihenkilöt
Sähköposti, tapaamiset, MyClub
Viestinnän tavoitteet
Seuran viestinnän tavoitteena on ensisijaisesti yhteisöllisyyden kasvattaminen ja seuran toiminnan laadusta tiedottaminen. Viestinnällä pyritään tekemään seura houkuttelevaksi ja mielenkiintoiseksi pelaajille, vanhemmille, yhteistyökumppaneille ja kannattajille.
Viestinnällä tavoitellaan laajaa kohdeyleisöä ja pyritään korostamaan laadukasta toimintaa kaikilla seuratoiminnan osa-alueilla.
Viestinnän mittarit
Viestintää seurataan ja kehitetään konkreettisten mitattavien arvojen mukaan.
- Verkkosivujen näyttökertojen määrä
- Facebook julkaisujen kattavuus
- Instagram julkaisujen kattavuus
- Osallistumisaktiivisuus seuran tapahtumiin
- Seurakyselyihin osallistuminen
- Näkyvyys muissa medioissa
Viestinnän ohjeistuksia
Seuran sisäinen ja ulkoinen viestintä seuraa toiminnan vuosikelloa.